Marta Sap

Marta Sap to artystka, która budzi do życia instrumenty archaiczne, zarówno te pochodzące z dalekich krain jak i te z zupełnie bliskich regionów. Nie stara się dokonywać rekonstrukcji tradycyjnej muzyki, lecz tworzyć własne, nowocześnie brzmiące warstwy, w oparciu o szerokie instrumentarium obejmujące didgeridoo, bębny, kalimby, drumle, fujarę pasterską, cytrę akordową oraz współczesne syntezatory. Jest autorką projektów muzycznych budowanych na muzyce archaicznej, ludowej i historycznej oraz przygotowuje opracowania muzyczne do spektakli teatralnych, performansów, oraz filmów dokumentalnych. Chętnie eksperymentuje z muzyką elektroniczną, klasyczną oraz z artystami jazzowymi. Nagrała solową płytę „Breaths” oraz wydała singiel koncertowy „Frequencies project”. Obie płyty zostały wyróżnione przez Trójmiejską Encyklopedię Muzyczną jako jedne z najciekawszych wydawnictw muzycznych ostatniego kwartału 2017r. 

Pod koniec 2019 roku pojawił się najnowszy album Marty, „Kanwa”. Tytuł tego albumu oznacza „podstawę”. Często jest to luźno tkana tkanina z lnu. Na niej nanosi się wzory z różnokolorowych nici. Metodyczna czynność haftowania na kanwie relaksuje i przenosi świadomość do wnętrza. Sam obraz może powstać zarówno pod wpływem chwilowej inspiracji lub w wyniku drobiazgowych obliczeń i rysunków. Efekt można dotknąć, powąchać, zobaczyć i poczuć. 

Kanwa jest też podstawą koncertu Marty oraz perkusisty Jędrzeja Jakubowskiego, podczas Tribalangi.

Album ten co ciekawe, został nagrany w Kościele św. Jana w Gdańsku, w chwili, gdy był niedostępny dla zwiedzających. Efekt jaki uzyskała, łącząc wyjątkową akustykę tego miejsca z matematycznie precyzyjnymi kompozycjami, jest zachwycający. Tym bardziej intryguje nas brzmienie tych utworów pośród gęstych mchów i iglastych przestrzeni Patchouli.