Marta Sap

[PL]
Marta Sap to artystka, która budzi do życia instrumenty archaiczne, zarówno te pochodzące z dalekich krain jak i te z zupełnie bliskich regionów. Nie stara się dokonywać rekonstrukcji tradycyjnej muzyki, lecz tworzyć własne, nowocześnie brzmiące warstwy, w oparciu o szerokie instrumentarium obejmujące didgeridoo, bębny, kalimby, drumle, fujarę pasterską, cytrę akordową oraz współczesne syntezatory. Jest autorką projektów muzycznych budowanych na muzyce archaicznej, ludowej i historycznej oraz przygotowuje opracowania muzyczne do spektakli teatralnych, performansów, oraz filmów dokumentalnych. Chętnie eksperymentuje z muzyką elektroniczną, klasyczną oraz z artystami jazzowymi. Nagrała solową płytę „Breaths” oraz wydała singiel koncertowy „Frequencies project”. Obie płyty zostały wyróżnione przez Trójmiejską Encyklopedię Muzyczną jako jedne z najciekawszych wydawnictw muzycznych ostatniego kwartału 2017r. 

Pod koniec 2019 roku pojawił się najnowszy album Marty, „Kanwa”. Tytuł tego albumu oznacza „podstawę”. Często jest to luźno tkana tkanina z lnu. Na niej nanosi się wzory z różnokolorowych nici. Metodyczna czynność haftowania na kanwie relaksuje i przenosi świadomość do wnętrza. Sam obraz może powstać zarówno pod wpływem chwilowej inspiracji lub w wyniku drobiazgowych obliczeń i rysunków. Efekt można dotknąć, powąchać, zobaczyć i poczuć. 

Kanwa jest też podstawą koncertu Marty oraz perkusisty Jędrzeja Jakubowskiego, podczas Tribalangi.

Album ten co ciekawe, został nagrany w Kościele św. Jana w Gdańsku, w chwili, gdy był niedostępny dla zwiedzających. Efekt jaki uzyskała, łącząc wyjątkową akustykę tego miejsca z matematycznie precyzyjnymi kompozycjami, jest zachwycający. Tym bardziej intryguje nas brzmienie tych utworów pośród gęstych mchów i iglastych przestrzeni Patchouli.

[DE]
Marta Sap ist eine Artistin, die archaische Instrumente aus fernen Ländern und völlig variablen Regionen ausnutzt und zum Leben erweckt. Wobei versucht Sie nicht, eine Rekonstruktion traditioneller Musik aus erwähnten Regionen zu machen, sondern ihre eigenen, einzigartig klingenden Schallplatten, basierend auf den verschiedenen und ethnischen Instrumenten wie zum Beispiel Didgeridoo, Schlagzeug, Kalimba, Schlagzeug, Fujara Fujara, Akkordzither und moderne Synthesizern. Sie ist auch die Organisatorin von verschiedenen Musikprojekten, die auf archaischer, volkstümlicher und historischer Musik basieren. Marta bereitet ebenso Musik für Konzerte, Events, Theateraufführungen, Performances und Dokumentationen vor. Sie experimentiert gern mit elektronischer und klassischer Musik sowie mit Jazz. Sie hat sich entschieden, das Soloalbum „Breaths” aufzunehmen und hat die Single (Konzertsingle) „Frequency Project” veröffentlicht. Beide Alben wurden von der Tri-City Music Encyclopedia als eine der interessantesten Musikveröffentlichungen des letzten Quartals 2017 ausgezeichnet.
Ende 2019 ist das neueste Album von Marta – „Canvas” herausgekommen. Oft ist Canvas ein Material – locker gewebter Leinenstoff. Muster mit unterschiedlich gefärbten Fäden werden darauf verwertet. Die methodische Tätigkeit spiegelt sich innen. Das Bild selbst kann unter dem Einfluss spontaner Inspiration oder anhand detaillierter Zeichnungen und Gedanken erstellt werden. Der Effekt kann erlebt, gesehen, berührt, gerochen, und gefühlt werden.
Canvas – Die Leinwand ist die visuelle Basis während des Konzerts auf Tribalanga Festibal für Marta und Jędrzej Jakubowski – Schlagzeuger.
Interessanterweise wurde dieses Album in der Church of St. Jana in Danzig aufgenommen, als es für Besucher unzugänglich war. Der Effekt, der die beispiellose Akustik dieses Ortes mit mathematisch präzisen Berechnungen und Kompositionen kombiniert, ist ausgezeichnet. Wir sind umso faszinierter vom Klang dieser Schalle und können kaum erwarten, bis wir das alles zwischen dichten Moosen und den Nadelbäumen von Patchouli hören können.